مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد گفت:‌ تعهدات ما در سالجاري در بخش دولتي، آموزش 31 هزار و 888 نفر در دوره‌هاي مراكز فني و حرفه‌اي بوده است كه در 9 ماهه‌ي اول امسال، 23 هزار و 222 نفر در اين مراكز آموزش ديده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه يزد، ناصر احمدي در مصاحبه مطبوعاتي با اشاره به اينكه در بخش دولتي 16 مركز و تيم سيار در استان مستقر هستند، اظهار داشت: ‌در بخش خصوصي در 9 ماهه‌ي سالجاري 10 هزار و 810 نفر آموزش فني و حرفه‌اي ديده‌اند كه نسبت به سال گذشته حدود 2 هزار و 600 نفر افزايش داشته‌ايم.

وي با بيان اين كه در سطح جامعه 2 نوع آموزش رسمي و غير رسمي وجود دارد، افزود: وظيفه آموزش‌هاي رسمي به عهده‌ي وزارت آموزش و پرورش و نيز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي‌باشد و آموزش‌هاي غير رسمي نيز به عهده‌ي وزارت كار و امور اجتماعي است.

احمدي اذعان داشت: در حال حاضر اكثريت جامعه تحت پوشش دوره‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي قرار دارند و آموزشهاي مهارتي و مهارت آموزي از جمله آموزشهايي است كه طرفداران زيادي در دنيا دارد و اين مهم به عهده‌ي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور گذاشته شده است.

وي اظهار داشت: در سطح جامعه بايد در كنار آ‌موزش‌هاي رسمي، آموزش‌هاي مهارتي نيز ارتقاء يابد به گونه‌اي كه كليه‌ي افرادي در مقاطع مختلف، را تحت پوشش قرار داده و مهارت‌هاي مورد نياز را به آنها آموزش دهيم.

مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد تاكيد كرد: آموزش‌هاي فني‌ و حرفه‌اي در مقاطع پايين‌تر بايد طيف وسيع و گسترده‌اي از جامعه را پوشش دهد و اين نشان دهنده‌ي رسالت بسيار عظيمي است كه به عهده‌ي سازمان فني و حرفه‌اي مي‌باش

مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد از شناسايي 11 آموزشگاه غير مجاز در زمينه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و نيز معرفي آنها به اداره‌ي اماكن در سطح استان خبر داد. 

ناصر احمدي در مصاحبه مطبوعاتي با بيان اين كه بيشترين افرادي كه در 9 ماهه‌ي اول سالجاري در آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي آموزش ديده‌اند زنان بوده‌اند، اظهار داشت: ‌در بخش دولتي به جز آموزش در دوره‌هاي صنايع، حدود 10 هزار و 332 نفر بانوان و 6 هزار و 401 نفر از آقايان در دوره‌هاي آموزشي مراكز فني و حرفه‌اي شركت داشته‌اند.

وي افزود:‌ ‌در آموزشگاه‌هاي آزاد نيز حدود 8 هزار و 546 نفر از زنان و 2 هزار و 264 نفر از مردان تحت آموزش قرار گرفته‌اند كه استقبال زنان از اين دوره‌ها سه برابر مردان بوده است.

مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد بيان كرد: به منظور تقويت آموزشگاه‌هاي آزاد، در سالجاري 753 ميليون تومان وام در نظر گرفته شده كه 45 آموزشگاه آزاد به صندوق مهررضا جهت اخذ وام و تعدادي از آموزشگاه‌ها، تحت عنوان بنگاه‌هاي كوچك و زود بازده به اداره كار معرفي شده‌اند.

احمدي بيان داشت: تا كنون 154 نفر از افراد بي بضاعت تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي و بسيج جهت استفاده از تسهيلات رايگان آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي آزاد معرفي شده‌اند.

وي از جمله كارهايي كه در سالجاري از طرف سازمان آموزش فني و حرفه‌اي صورت گرفته است را فعال كردن بازرسين جهت سركشي به آموزشگاه‌هاي آزاد و شناسايي نواقص و استاندارد كردن آموزش‌ها دانست.

وي دادن وام به كار آموزاني كه از مراكز فني و حرفه‌اي مدرك گرفته‌اند را از ديگر برنامه هاي اين مركز عنوان كرد و گفت: تاكنون 103 طرح در كميته كار گروه استاني مصوب و به بانك فرستاده شده است.

احمدي مبلغ اين وام را بالغ بر 23 ميليارد و 606 ميليون ريال عنوان كرد و افزود: اين مبلغ اعتبار زمينه اشتغال 275 را فراهم خواهد ساخت.

مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد گفت: ‌در 9 ماهه‌ي گذشته در سالجاري بودجه‌ي 2 مركز در شهرستان زارچ و خاتم مصوب شده است كه پيش‌بيني مي‌شود 300 ميليون تومان جهت ساخت مركز زارچ هزينه شود.

وي در ادامه گفت: مساحت زيربناي مركز فني و حرفه‌اي زارچ يك هزار و 440 متر و زمين آن با مساحت يك هزار و 800 مترمربع از طرف فرمانداري شهرستان زارچ در اختيار آموزش فني و حرفه‌اي گذاشته شده است.

احمدي از جمله اهداف سازمان فني و حرفه‌اي را احداث مراكز سنجش مهارت و نيروي كار دانست و گفت:‌ اميدواريم با تامين بودجه در 22 بهمن ماه سالجاري خوابگاهي در سه طبقه با مساحت 786 مترمربع به بهره‌برداري برسد.

مدير كل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد در پايان خاطرنشان كرد: در سالجاري 671 نفر جهت آزمون استخدامي نيروي انساني براي مراكز فني و حرفه‌اي ثبت نام كرده‌اند كه در نهايت 32 نفر از آنها تا پايان سالجاري استخدام خواهند شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا